Loading...

Vai ļaut bērnam piedalīties ēst gatavošanā?

Domāju, ka daudzas mammas, kuras pārsvarā bērnus mājās pieskata pašas, ir uzdevušas sev šo jautājumu. No vienas puses - ēst gatavošana noteikti neiet tik raiti, kā ierasts, un pastāv iespēja, ka mazais rakaris vai jaunā dāma atradīs kādu sev ne visai draudzīgu priekšmetu. No otras - ir skaidrs, ka bērns tādā veidā ne tikai interesanti pavada laiku, bet arī ko jaunu iemācās (piemēram, skaitīt, atpazīt krāsas un tam līdzīgi). Skatoties pati pēc sevis, varu secināt, ka lielākais šķērslis zināmā mērā esam mēs pašas - īpaši brīžos, kad vēlamies, lai viss sanāktu perfekti, bet mazulis tieši tobrīd pankūku mīklā izkrata sāls trauciņu... Tāpēc mana atbilde ir viennozīmīgi - vajag bērnam ļaut piedalīties, bet... un aiz šī 'bet' seko daži noteikumi (sauksim tos tā).

  • Esiet gatavas, ka notiks kas neparedzēts. Jau iepriekš sagatavojiet sevi tam un noskaņojieties neļauties dusmām uz bērnu.
  • Novāciet visu lieko, tobrīd nevajadzīgo, ko iespējams pārvietot, un novietojiet to bērnam neaizsniedzamā un vislabāk arī neredzamā vietā.
  • Ieviesiet dažus skaidri saprotamus un stingrus noteikumus, ko neļausiet bērnam pārkāpt. Piemēram, bērns nedrīkst grozīt gāzes plīts degļus. Izskaidrojiet noteikumus. Un - pie katras vajadzības mierīgi atkārtojiet, lai bērnam pakāpeniski veidotos izpratne par tiem un pārliecība, ka tie jāievēro.
  • Atrodiet bērnam vietu - pēc iespējas tālāk no plīts, bet tā, lai viņš var būt jums blakus un redzēt, kas notiek. Iesaistot bērnu virtuves darbos, īpaši jāuzmanās, lai viņš neapdedzinās un nesavaino sevi ar kādu virtuves priekšmetu, piemēram, nazi. Tāpat jāuzmanās, lai bērns netiktu pie trauku mazgājamā līdzekļa, ja turat to atklātā vietā. Citiem vārdiem - bērnam jāatrodas pietiekami tālu no plīts, lai viņš nejauši neuzgāztu sev katliņu ar verdošu ūdeni vai nepiekļūtu karstām cepeškrāsns durtiņām. Bet - pietiekami tuvu jums, lai jūs spētu vienlaicīgi gatavot un izsekot līdz tam, ko viņš dara. Ieskaitot sērkociņu nočiepšanu un aizmukšanu uz dzīvojamo istabu, pirkstu un priekšmetu ievietošanu kontaktligzdā u.c. Ja nepieciešams un ir iespējams, pārvietojiet virtuves mēbeles sev izdevīgākā veidā.
  • Atrodiet bērnam konkrētu nodarbi - uzdevumu, kas viņam jāpaveic, kamēr gatavosiet. Uzdevumi var būt vairāki, taču ne vairāki vienlaicīgi (vismaz līdz kādu četru - piecu gadu vecumam). Jums jāparāda priekšā, kā tie veicami. Rēķinieties, ka bērns var mēģināt paveikt uzdoto pavisam citādi. Ir dažas lietas, ko varat darīt kopā, piemēram samaisīt salātus.
  • Ja bērnam kādā brīdī jāpiedalās virtuves darbos tikai skatoties, piedāvājiet viņam domāšanas vingrinājumus - piemēram, lūdziet pastāstīt, kādā krāsa ir bļodiņas, nosaukt ēdiena sastāvdaļas vai saskaitīt olas. Ņemiet vērā bērna iepriekšējās zināšanas, piemēram,  ja viņš vēl neprot nosaukt krāsas, vispirms iemāciet tās.
  • Kad lietojiet virtuves nazi vai elektriskās ierīces, īpaši uzmaniet bērnu!
  • Apbruņojieties ar pacietību! Un - ierēķiniet vairāk laika.
  • Esiet radošas! No pankūku mīklas, kur pielikts ne pārāk daudz sāls, var iznākt lieliskas plānās pankūkas ar pildījumu. Bet dienās, kad bērns ir īpaši aktīvs un prasa daudz uzmanības, sarežģītus ēdienus nomainiet pret ko vieglāk pagatavojamu.
  • Sāciet ar vienkāršāko - vispirms kopā ar bērnu tikai atsildiet iepriekš jau pagatavotu ēdienu, pēcāk gatavojiet kopā. Tā gan jūs, gan bērns labāk sapratīsiet, kā kas notiek un ar ko jārēķinās (uz ko jābūt gatavai jums un ko drīkst/nedrīkst bērns).

0 komentāri:

Ierakstīt komentāru